Recenzje

Mikroświat „Mikrotyków” >>

Rozmowy przy kawie i koniaku na Grochowie, podpalony monopolowy na Stegnach, złamane serca gdzieś między Sardyńską a Maltańską, przyjaźnie w blokach z wielkiej płyty na prawym brzegu Wisły. To świat „Mikrotyków”, debiutanckiego zbioru opowiadań Pawła Sołtysa.

>>

Waga detalu. O prozie Marcina Wichy >>

Tym, co uderza niemal od samego początku lektury „Jak przestałem kochać design” i „Rzeczy, których nie wyrzuciłem”, jest wyczucie detalu. W obu przypadkach mamy do czynienia z esejem, tekstem o znacznym ładunku erudycji i czułości.

>>

Ocalić od zapomnienia. „Po trochu” Weroniki Gogoli >>

„Po trochu” Weroniki Gogoli to udany debiut prozatorski, który pochodząca z Olszyn autorka określiła jako „wyraz wdzięczności za wszystko, co dała jej Ojcowizna”. Gogola czyni język bohaterem swojej powieści, jest on w „Po trochu” żywy, dynamiczny, nieprzeźroczysty i jakby dopiero poznawany.

>>

Polska Szkoła Estetyki, czyli o „Duchologii polskiej” Olgi Drendy >>

Festiwal Fabuły 2018 – Olga Drenda: „Duchologia polska”

„Duchologia polska” Olgi Drendy to ważny elementarz narodowej pamięci kulturowej, współczesna analiza tego, jak wyglądała Polska i jak żyli w niej Polacy. Autorka odkrywa rozmytą społeczną estetykę, ducha polskiego designu, narodowy gust.

>>

„W powidok się książę wypisał” (o tekstach Pawła Sołtysa) >>

Festiwal Fabuły 2018 – Paweł Sołtys „W powidok się książę wypisał”

Tytułowe słowa Pablopavo śpiewał po śmierci Marka Nowakowskiego. Tekst „Soboty” poprowadzony jest w taki sposób, że słuchaczom trudno nie odczuć pustki po zmarłym pisarzu: „I tylko już nie ma tego, który by to dobrze spisał”. Ale to nieprawda, bo jest dzisiaj taka osoba. Nazywa się Paweł Sołtys.

>>

Nic, które łączy, albo gdzie są wspólnoty, gdy ich nie ma >>

Tadeusz Sławek, „u-chodzić”, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2016

Ostatnią książkę Tadeusza Sławka „u-chodzić” moglibyśmy potraktować jako przedłużenie lub ciąg dalszy dwóch wcześniejszych publikacji – „U-bywać” i „Ujmować”. Moglibyśmy, gdyby nie to, że linearność, dopełnianie czy „podsumowanie” to kategorie jak najdalsze myśli Sławka – tak w poprzednich, jak i w najnowszej książce. >>

Podróbka i obciach: kopiowanie wyobraźni >>

O „Duchologii polskiej” Olgi Drendy i „Normach widzialności” Magdy Szcześniak pisze Joanna Bednarek.

Transformacja to nie czas, kiedy wszystko „jest normalnie”, ale kiedy coraz głośniej artykułuje się pragnienia i nadzieje, że „wreszcie będzie normalnie”. O „Duchologii polskiej” Olgi Drendy i „Normach widzialności” Magdy Szcześniak pisze Joanna Bednarek. >>

Potrzeba oczywistości: „Jaka piękna iluzja” Magdaleny Tulli >>

„Jaka piękna iluzja” Magdaleny Tulli

„Jaka piękna iluzja” Magdaleny Tulli to książka o doświadczeniu wzajemności zadawanego bólu, o wspólnym przeżywaniu go, wreszcie o leczniczym, wygaszającym poczucie osamotnienia otwieraniu się na świadomość wspólności. >>

Tęsknoty: „Ten i tamten las” Magdaleny Tulli >>

„Ten i tamten las” Magdalena Tulli

„Ten i tamten las” Magdaleny Tulli to opowiadania o tęsknotach, uniwersalnych. Za tym, czego nie udało się spróbować. Za świadomością, że jest się ważnym. Za przyjacielem, który niespodziewanie odszedł. Za domem. Za prawem do decydowania o sobie.

>>

Niech ci się darzy: „Stancje” Wioletty Grzegorzewskiej >>

Wioletta Grzegorzewska zamekczyta,pl

„Stancje” bronią się jako samodzielna lektura, ale ta jest jeszcze pełniejsza i przyjemniejsza, kiedy najpierw sięgnie się po „Guguły”. >>

Z pozycji lalki („lalka bellmera” Anny Fiałkowskiej) >>

Debiutancki tomik Anny Fiałkowskiej „lalka bellmera”

Debiutancki tomik Anny Fiałkowskiej „lalka bellmera” oscyluje między próbą formowania się tożsamości a tożsamością, która wydaje się już wyczerpana; między ekspresywnym wypowiedzeniem gniewu a świadomością, że bunt okaże się bezcelowy; między szukaniem alternatywy w bliskości intymnych relacji a przekonaniem, że będą one co najwyżej nietrwałe. >>

Wymazać niewymazywalne >>

Festiwal Fabuły: Michał Witkowski Fot. M. Kaczyński © CK ZAMEK

W powieści „Wymazane” Michał Witkowski gra z tradycją XX-wiecznej prozy – z twórczością Thomasa Bernharda na czele. Samo tytułowe miasteczko w oczywisty sposób rymuje się z „Wymazywaniem” austriackiego pisarza.

  >>

To jest powieść  >>

„Robinson w Bolechowie” Maciej Płaza

„Robinson w Bolechowie” Macieja Płazy nie jest książką lektury jednorazowej. Tajemnica rodzinna obracająca tryby opowieści nie jest złożona, ale postaci, które zagarnia, są. Niektóre z ich działań stają się jaśniejsze dopiero po czasie. >>

O tomie „Inne” Krzysztofa Bąka >>

Krzysztof Bąk, Inne, Książka-laureatka Konkursu Poetyckiego im. Klemensa Janickiego

Piotr Śliwiński o tomie „Inne” Krzysztofa Bąka: to wiersze delikatnie traumatyczne, szorstko-czułe, liryczne do szpiku strofy, z wyczuciem oscylujące na granicy snu i przebudzenia, szaro-pastelowe, miękkie i zimne niczym puste łóżko. >>

Narodowy kornik walczący >>

Nieumarły las – Tomasz Samojlik i Adam Wajrak

Tomasz Samojlik – najbardziej pracowity komiksiarz w Polsce – zupełnie niechcący stał się jednocześnie najbardziej politycznym. Album „Nieumarły las” stworzony we współpracy z Adamem Wajrakiem jest najlepszym na to dowodem. >>

Poznań Poetów. Joanna Mueller. Intima thule – małe-wielkie światy >>

Joanna Mueller intima thule Poznań Poetów

Joanna Mueller w książce „intima thule” buduje wiersze z cegieł logosu tworzących całość: poetycki tom – dom.

>>

Poznań Poetów. Głowa w burzowych chmurach. Kamila Janiak >>

Kamila Janiak Poznań Poetów

Kamila Janiak jest zaangażowana w krytykę rzeczywistości. Jej poezja jest z całą pewnością polityczna, zbuntowana przeciw światu.

>>

Poznań Poetów. Dominika Dymińska: Danke >>

Dominika Dymińska Poznań Poetów 2017

Czujesz, że język Dominiki Dymińskiej kłuje. Nie bez powodu przypominasz sobie początkowy cytat z „Danke”: „Więc piszę tak, jak się mówi, i tak, jak się myśli”.

>>

Kształty przezroczystości (słów kilka o przekładzie) >>

Fabuły wolności >>

Kanon albo o tym, czego nie widać. Rozmowa z Przemysławem Czaplińskim >>